TiDak Ade ManuSia Yng SempUrNa Di PerSinggahan Ini..

~~YA ALLAH jika aku jatuh cinta,cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya padamu,agar bertambah kekuatanku untuk menyintaimu~~

22 Oktober 2010

Try To Be StRong..WithOUt U...

SaLaM PuisI DariKU....

RaSe Lame dah jaRiku iNI tIdak Mengatur Rentaknye Disini...SabaN haRi aku Rindu Tuk SinggAh DisiNi...taPI aku tidaK bekeSemptan dan Tidak daPat membeRii Ruang pada jAriku MEngatur LangkaHnye..keraNa aku DihuJani keSibuKkan..byK Yng perlu aku lakuKan...hope Sume saHabat-saHabatKU..sihat sejahtera DisamPIng Orang tersayaNg....

SaBan Harii Ade Sahaja CeritA tenTang KeHiduPan yNg bOleh DiJaDikan PengaJaRan Dan YaNg Tidak BoleH...INdAh SUnGGUh cIPtaAn AllAh..DIJadiKan MaNusIa BerPasaNg PaSaNgan..Ade Yng DiperMaiNkan Cinta, ade Yang MendaPat Cinta..,aDe Yang DitinggaLkan KeKasih..BermacaM-MaCaM raGam...taPi TIaP harI aKU cuBe MenCarI cInta ILaHi..CuBe MenCarI SiaPa DiriKU..MeNcAri SeSeoRaNg Yang MenCIntaIku KerAna DIA..huhuh...BuKan MUdah Tu...Aku PerCaya..Ia aKan DatNg SenDrii tanPa diCari...CumE KitE peRlU usaHa...:-)
cHeewAh..Bermadah pUjangGa DiPagi YaNg HenIng Ni.....

TiaP iNsaN ingiN menYanyanGi daN disaYangi...BIle KIte Syang OraNg IkhlAs KeRaNa AllaH..INsyaAllah Allah Yang HadirKan seSeOrng YaNG SayNg KITe KerANa aLLah..BeTuLLah Ape YaNg SeLaMa INi Aku DiliHat..JangaN terLaLu meNYaYaNgi SebeLUm BerKaHwin..KerANa Bile DiLukai..TidAklah TerASa Sgt..taPI pada Yng berJaya TerusKan Cinta HInggA keJinjaNg PeLamiN..taHNiah bUat KOrang...:-) aKU dOaKan SeMOga BAhaGia HinggA ke syURga...SeMaiKan Cinta SetIap Hari bUat PAsaNgaN kOrang...
huhuhu..aPe aku MelalUt Nih...
DaH2...



SaHaBat...???? Yang SebeNArnYa aku Nak CeRita....
KadaNG seseTengah Tu Amik SImPLe jerk TeNtang PerSahabaTan..memaNg BeNar..KaWan MUDah DIcaRi...taPI soRang saHabat SukaR dicari...SUsaH,SeNang,Sakit,SiHat...MaKAn SePInggan..tIdo SebaNtal....KONgSi MaSaLah..sUKar tuk DicaRi....tApi BILe KIte Dah JUmpe..Hargailah Ia...Betul Lah..kaTa pUJanggA Yang Sume OranG tahu...TIAP PERTEMUAN MESTI ADA PERPISAHAN..itulah LUmraH kehiDupaN...RInDU PAda SahaBatKU.....SOranG InsaN YaNg BanyaK MEngaJarKu erTi KehiDuPan..dan tidak boleh aku lupekan sampaii mati...sentiasa igtkan aku pasal SOLAT,JANGAN LAKUKAN PERKARA YANG TIDAK BAIK...betullah orang kata..disamping kite berkawan terapkan nilai-nilai baik pada kawan kita itu....itu yang cuba aku lakukan sekarang..LebIh meNGharGai InSaN...Aku AMat TeraSa BiLe kaMI tePakse BerJauhaN...KeraNa akU perLUkan teRUskan PerJUangaNku...meNgejar CIta2ku...TaPI WalaPUn JaUh..Dia XperNah PUtuS2 BerIkan aKU seMangat...RinDu PAda SahabatKU Itu..yeLah SabaN hAri BerSaMa..MaKaN..GadUh..SaKIt WeeKenD ADe SahAja AktViti Yang Nak DilaKUkan BeRsaMa...MeLePak,TgK wYang,Window ShoopIng..MerAYap....huhuh..TapI seMUa tu Xlagi dah..Bile Dah Jauh....KerNa MASing-MaSing Ade kEhIDuPan MASing2.....Aku RInduKan SahBatkU Itu.....:-( RinDu tIMe2 Dulu...BukU berTajUk AKU,DIA,KAMU PemBeRianNya KePaDaKu SentIase MengIngatKan DIa PadakU...Hargailah SahaBat Kite seBelUm Kite KeHilaNganNya....BILe Dia JauH...aKU cUbe MenJaDi Kuat..MeNJadI DiriKu..BeRdIKaRi..taNpaNya...SoRaNg INsaN Yng SaBaN HaRi MeMbeRiku NaSiHat,ingatkan diriku menjaga kesihatan,ingatkan diriku jangan sekali-kalii lupakan 5 WAKTU....Dia TidaK PerNah JeMU MeNGaJarKu erti KehidUPan...Sukar uNtK MeNcaRI sOraNG saHabat seBegitu...JIKa Kau MeMbaCa NUkILaN Ini..aKU nak KaU tahu ShabatKU...Aku meRInduiMu..SeKaraNg..aKu CuBe BeLajar LEbIH MeNGhargaII InsaN YanG YaNg CaRe DaN sayaNGi akU..SeRta YaNg aKU sYaNg...taPi terKadaNg..KIte tIDak DaPat aPe YaNg diHaraPkaN..JaDi BeLaJarlah LebIH MengHargaI.....

'' sahabatku...
jika hari ini diriku terlalu gembira,
sedarkan diriku dengan amaran-amaran ALLAH.

Jika diriku bersedih tanpa kata,
pujuklah diriku dengan talbiah pencipta,

jika diriku lemah tidak berdaya,
ingatlah diriku dengan kehebatan syurga.

JIka antara Kita ade tembok memisah,
ajaklah diriku meleraikannya segera.

jika pernah hatimu terluka,luahkanlah agar diriku berubah,
Dan jika esok ku terlena tanpa terjaga,
iringlah lenaku dengan kalungan doa.
BERjanjilah sahabatku,
UKHWAH kite untuk selamanya.....'''



''disamping kite berkawan terapkan nilai-nilai baik pada kawan kita itu...''

07 Ogos 2010

~~LifE ku BeRubah~~

Salam Puisi...^_^

semoga sahabat-sahabatku sihat sentiase..disamping orang-orang tersayang..lama rasanya dah xmencoret2 kat blog nih..setakat singgah tgk aktiviti rakan2 yang update blog..alhamdulillah..masihku follow rakan2ku walau diriku tidak berkesempatan untuk membenarkan jarii ini mengatur langkahnya...

alhamdulillah,hari ini baru dapat membenarkan jariku ini mengatur langkahnya..lifeku berubah..ia...darii seorang pekerja..kepada seorang pelajar...mahasiswi...hihihi...tawaran yang aku tunggu darii keluarnya keputusan kemasukan awl bulan 7 aritu..dukacita jawapannya...seronok dengar kengkawan dapat sambung study..tapii bilelah masaku itu...aku bermuhasabah.."xperlah mungkin belum ada rezeki lah...dan aku tekad pada diriku..selagii xdapat selagii itu aku kan apply..mungkin ada hikmah kenapa..."

28 july 2010 bersamaan rabu..jam 5.20petang..mmg buat aku tersentap,terkejut..yelah..aku igt dah xdapat dah permohonanku..xpelahh..nanti apply tok masukkan december lak..yelah..aku mcm xkisah koz dah slesa dengan enviroment keje..kengkawan...baru nak rase jadi orang penting..hihih..tapii semua tu berakhir pada 29 july 2010..aku terima tawaran kemasukkan tu..nasihat dari keluarga,akak..kengkawan..semua suh pegi..kata kak zam..lau xpergii nanti name itamsenarai..hihih..nak apply pun susah..sokongan darii akak yang paling aku sayang..keluargaku..sahabat2ku..aku terpaksa menyundurkan diri sebagai seorang pekerja di CANON OPTO..sedih jugak sebenarnya..yelah brentii un expected..xterduga langsung..tapii nak buat camne demii tuk mengejar cita-citaku...aku kene teruskan perjuangan...thankss a lot pada semua sahabatku di CANON..byk membantu,mengajarku..tntang alam pekerjaan..setahun jugaklah aku bergelar pekerja..dan 6 bulan bergelar praktikal student..setahun lebih jugak..

rindu rasanye pada opismate2...

to fira>> rindulah gurau2 kite..pegii kelas jepun sama..gelak2...jangan xpegii kelas lak ea..aku xde..hikhikhik...aku datg saner..blanjee pizza...hihih...fira,tolong tengokkan printer aku tu..abislah dikejekan rodhi...hihih..

to kak zam>> rindu nak dgr aning pokpek,pokpek dekat opiss tu..asikk cakp jerk xhenti-henti..hihi..
asik dngarr jerk aning cakp..sampaii sound aning.."xpenat ke kak zam carii darii td.."hehe..aning pun buat muke ajekk dialah pe lagii...hihi..

to kak suzie>>nantii kite borak2 lagii ea..pasal mcm2...hikhikhik..xde keje mestii larii carii akk..hihih..

tu semua kenangan....im enjoy it the enviroment,fren...










Now,dah seminggu dah aku tinggal kan alam pekerjaan..dan dah seminggu dah aku bergelar seorang student..life is so different..u know pun tau kan...seminggu cube nak serasikan diri dengan new life..kelam kabut jugaklah nak settlekan ari jumaat tu..penat sungguh badanku ini...thanks to cik a.k.a my brother..yang bawak kehulur kehilir masa pendaftaran...


card matrix..serius beb muke..hihihi

hahaha...inilah life ku sekarang...bergelar seorang pelajar...doakanku semoga aku dapat melaluinya dengan penuh tabah dan sabar..dan mendapat segulung ijazah yang diimpikan..ameen~~






see u the next entry...lau berkesempatan nantii k...daaaa.......assalammualaikum..







16 Julai 2010

DIA yang menemUkan DIA juga yANg MeMisaHkan..

Salam..puisi..^_^

Setiap Pertemuan mestii ade perpisahan..jadi hargaii insan
yang menyayangii diri kite..seperti mak,abah..terutama mereka..den punye
prinsiplah kan.." makabah takde gantinya..pakwe/makwe mane2 pun leh carii..jodoh
kite telah ditentukan..jadii kite hnye perlu berusha
saje..segalanya ALLAH yang
tentukan..cehh wahh!!...ayat den..hihih
*Hargaii sahabat kite..bukan senang tok kite carii
sorang sahabat yang suke,duke.cuke,gule,nangka,langsat dengan kita..dah mcam isi
dengan kukulah kirenya..adik beradik..biler dah ade tu hargailah
ia..cayang tau..muahss...^_^ lau xde sahabat nih kadang2 leh mati
kutu jugak sebenarnya..hihih..pada den lah...tapii xtaulah U all semua k...hihih...ape den
merepek nih...ishh..
Jadii kite sebagai hambanya bersyukurlah..alhamdulillah..masih
dapat tgk lagii dunia ciptaan ALLAH ini...
SYUKRAN2..
arablah pulak...
bunyii
jepuNnye..DOZO ARIGATOGOZAIMASU..^_^
chow chin chin....see u next TIAP-TIAP...hihihi

29 Jun 2010

~~Berakhirnya Sebuah Pertemuan~~

Salam puisi..^_^

Bile baca cerpen nih hatiku tersentuh..betapa sukarnya untuk kite temui sorang yang bergelar sahabat sehingga kita menutup mata..tapii bile kita telah dikurniakan seorang sahabat..yang sentiase mengingatkan kite pada ALLAH hargailah ia..sukar untuk kite temui seorang insan yang bergelar sahabat sebegini...

seorang sahabat bertanye Rasulullah SAW, " siapakah yang menjadi sahabat yang paling baik bagi kami?" jawab Rasulullah : "seseorang yang apabila kamu memandangnya kamu teringat akan ALLAH , apabila kamu mendengar kata-katanya pengetahuanmu mengenai Islam akan bertambah , apabila kamu melihat kelakuannya kamu teringat akan akhirat "...



Kringggg!!! Loceng berbunyi menandakan waktu rehat baru bermula. Pelajar-pelajar lain sudah keluar dari kelas masing-masing dan mula membanjiri kawasan kantin sekolah.
Irna hanya mampu menenangkan sahabatnya di sebelah. Dia tahu betapa menderitanya sahabat baiknya itu, namun sebagai insan biasa dia tidak berdaya memberikan bantuan. Hanya sokongan dan semangat yang mampu dihulurkan kepada insan setabah sahabatnya."Iman, jom kita pergi kantin. Iman makan sikit. Nanti Iman kena makan ubat," pujuk Irna walaupun dia tahu sahabatnya itu akan menolak. Muka Iman yang pucat lesi ibarat tidak berdarah itu menggigit tangkai jantungnya. Sungguh, dia tidak kuat melihat keadaan sahabatnya sebegitu. Tanpa disedari kolam matanya pecah juga. Ada tangisan halus yang mengiringi air mata tersebut."Irna, kenapa ni? Janganlah menangis. Iman tak nak kawan-kawan Iman menangis sebab Iman. Lebih-lebih lagi Irna, sahabat baik Iman dunia akhirat, Insya-Allah," hati Iman bergetar menahan sendu yang berlabuh. Dia tahu perasaan Irna tika itu, namun sebagai hamba Allah yang hanya menumpang di dunia fana ini, dia akur dan pasrah atas segala takdir.

***********
Perkenalan mereka semenjak minggu orientasi untuk pelajar-pelajar baru membuahkan persahabatan yang kekal hingga ke hari ini. Mereka amat serasi bersama memandangkan mereka banyak berkongsi minat yang sama. Hidup yang suram gara-gara terpaksa berjauhan dengan ibu bapa dan keluarga akhirnya diwarnakan dengan suka duka dalam bersahabat. Iman dan Irna sangat bersyukur kerana Allah telah mempertemukan mereka berdua.Ramai kawan mereka kagum melihat persahabatan mereka berdua. Keakraban mereka yang boleh diibaratkan sebagai isi dengan kuku itu menyebabkan ramai yang menggelar mereka sebagai adik beradik. Segala susah senang, sakit perit mereka dirasakan bersama. Andai salah seorang daripada mereka sakit, seorang lagi akan turut sakit menahan sebak di hati.Irna termenung lagi. Sejak akhir-akhir ini dia semakin bimbang akan kesihatan Iman. Jika dahulu sahabatnya itu seorang yang ceria, kini segalanya seakan berubah. Walaupun ada senyuman yang terukir di bibir Iman, dia tahu segala derita yang ada di sebaliknya. Dia cuba berlagak tenang dan kuat ketika berhadapan dengan Iman tetapi jauh di lubuk hatinya hanya Allah sahaja yang tahu."Iman, tadi Cikgu Athirah ada pesan, kalau Iman sakit, jangan paksa diri pergi kelas, kalau ada apa-apa berlaku susah. Irna tak nak something happen kat Iman," kata-katanya hanya dijawab dengan pandangan mata Iman. Seperti biasa Iman hanya membiarkan bibirnya dihiasi dengan senyuman ikhlas yang selalu diukirkannya."Irna, insya-Allah, Iman pun tak nak something bad happen, tapi kita kena ingat, walau apapun yang telah berlaku atau yang akan berlaku, segalanya datang daripada Allah. Kita kena terima dan redha," nafasnya ditarik perlahan sebelum kembali berkata-kata."Irna, maafkan Iman ya, sebab dalam tempoh setahun ni Iman banyak menyusahkan Irna, dan terima kasih jugak sebab Irna selalu ada di sisi Iman. Jasa dan pertolongan Irna selama ni mungkin Iman tak sempat nak balas, hanya..""Iman, janganlah cakap macam ni. Iman tak menyusahkan Irna pun," Irna pantas memintas kata-kata sahabatnya itu. Dia tidak sanggup untuk mendengar bait-bait kata yang ingin disampaikan oleh Iman.

***********

Seperti biasa keluarga Iman akan datang melawat pada hujung minggu. Irna pula akan menemani Iman. Hubungan Irna dengan keluarga Iman juga semakin baik hari demi hari. Ibu dan ayah Iman sangat berterima kasih kepada Irna kerana telah banyak menolong dan memberikan kata-kata semangat kepada anak perempuan tunggal mereka. Hati ibu mana yang tidak sebak apabila melihat penderitaan si anak. Kalau diikutkan hatinya, ingin sahaja dia menjaga Iman sepenuh masa tetapi dia tidak berdaya. Memandangkan Iman bersekolah di sekolah berasrama, mereka sekeluarga pasrah. Namun, mereka bersyukur sekurang-kurangnya Iman mempunyai seorang sahabat yang baik seperti Irna."Iman, Iman dengar cakap ibu sayang," ada titis air di tubir mata ibunya."Iman mesti jaga diri Iman baik-baik tau. Ubat tu mesti makan. Kalau Iman sakit, beritahu ibu, beritahu warden. Kalau boleh ibu nak sangat jaga Iman. Ibu sedih tengok anak ibu tanggung sakit sorang-sorang," pelukan dieratkan diiringi dengan tangisan yang berpanjangan. Irna yang tidak dapat menahan kesedihannya juga turut menitiskan air mata . Begitu juga dengan ayah dan adik-beradiknya."Ibu, insya-Allah, Iman akan dengar nasihat ibu tapi ibu kena janji dengan Iman. Ibu janganlah nangis. Iman tak sanggup tengok ibu nangis sebab Iman. Ayah, jaga ibu baik-baik. Jangan bagi ibu lemah semangat, boleh ayah? Ibu?" ibu dan ayahnya hanya mampu mengangguk lemah."Irna, terima kasih atas segala-galanya. Ibu harap Irna boleh tolong tengok-tengokkan anak ibu. Kalau ada apa-apa berlaku, tolong beritahu ibu ye," Irna mengangguk perlahan seraya tunduk menyalami tangan milik ibu Iman. Hubungan yang baik antara mereka menyebabkan ibu Iman tidak segan membahasakan dirinya sebagai ibu dengan Irna.

*****************

"Iman, kenapa ni? Iman sakit lagi ke?" Irna semakin risau melihat keadaan Iman yang semakin teruk. Dia mula hairan dan bimbang jika ada sesuatu yang akan menimpa Iman."Iman, jom kita pergi hospital. Irna tengok Iman dah teruk ni, selalu je sakit kepala, muntah-muntah, kita pergi hospital ok?" Irna sudah tidak mampu berlembut dengan Iman. Sudah banyak kali dia cuba memujuk Iman untuk pergi ke hospital. Namun jawapannya tetap sama."Irna, Iman okeylah. Cuma sakit kepala biasa je ni. Nanti lepas makan panadol okeylah," Iman hanya senyum segaris."Tak boleh. Hari ni Iman kena dengar juga cakap Irna. Kita mesti pergi hospital hari ni. Iman tunggu sekejap. Irna nak inform kat warden," pandangan Iman mengiringi langkah sahabatnya."Dah lama ke sakit ni?" doktor di hadapan memulakan bicara sambil mencatat sesuatu dalam buku laporan kesihatan."Ermm, agak lama jugak la, tapi dulu tak sakit macam ni. Sekarang ni sakit sangat-sangat. Kadang-kadang tak boleh nak tahan," Irna menggengam erat tangan sahabatnya. Dia berdoa agar tiada perkara buruk yang akan berlaku."Selera makan macam mana? Okey?""Entahlah doktor tapi sekarang ni memang tak boleh makan sangat, selalu je tak ada selera," doktor mengangguk perlahan sambil meneruskan catatan."Ermm doktor, maaf mencelah, tapi saya nak tahu kenapa hidung Iman berdarah. Kadang-kadang gusi pun sama," doktor mula memandang Iman."Kita buat blood test dulu, nanti kita tengok macam mana," Iman dan Irna saling berpandangan. Mereka mula merasakan seakan ada sesuatu yang tidak kena.

**************

"Iman, saya harap Iman akan bersabar, mungkin apa yang bakal saya sampaikan terlalu susah untuk diterima, tapi saya yakin Iman seorang yang kuat,"Berita yang disampaikan oleh doktor agar sukar untuk diterima. Sudah kering air matanya mengenangkan perkara tersebut. Namun, dia beristighfar panjang. Iman sedar segalanya telah ditentukan oleh Allah Pencipta Alam. Dari Dia kita datang dan kepada-Nya kita kembali. Akhirnya dia redha atas segala-galanya."Hasil dari blood test yang telah dibuat, saya dapati Iman menghidap penyakit leukemia," Iman dan Irna sangat terkejut dengan berita yang dikhabarkan. Bagaikan hendak luruh jantung mereka. Iman hanya mampu memandang Irna dengan pandangan kosong yang sukar untuk ditafsirkan."Pada mulanya saya ingatkan result tu salah. So saya dah buat test tu 2 kali dan hasilnya memang positif. Saya harap Iman banyakkan bersabar ya," doktor itu dapat melihat kesedihan yang terpancar di wajah mereka. Lidah mereka juga kelu untuk berbicara, mungkin masih terkejut dengan berita yang diterima."Penyakit ni dah peringkat kedua, dan mungkin kejam kalau saya cakap penyakit Iman ni dah nak sampai peringkat ketiga,""Kalau kita dapat kesan dari awal-awal, mungkin sempat untuk kita berikhtiar. Iman akan selamat kalau ada sum-sum tulang yang sesuai, tapi sekarang ni, agak susah untuk kita dapatkan sum-sum tulang yang sesuai, tapi insya-Allah, tak mustahil untuk sesuatu berlaku jika diizinkan oleh Allah,""Iman, Iman!!" Irna hairan melihat Iman yang jauh termenung. Dia tahu apa yang sedang difikirkan oleh sahabat baiknya itu. Setiap kali dia melihat wajah pucat Iman, pasti rasa sedih bertamu di hatinya. Sebagai hamba Allah yang lemah, dia hanya mampu berdoa agar sahabatnya itu diberikan kekuatan dan dipanjangkan umur."Eh, Irna, maaflah, Iman tak perasan tadi," Iman tersedar. Dia tahu dia harus kembali ke alam nyata. Berita tentang penyakitnya yang diterima sejak hampir setahun yang lalu sering mengganggu ketenangannya. Bukan dia tidak menerima takdir Allah tapi dia takut. Dia takut untuk menghadapi sakaratul maut. Bagi dirinya, bila-bila masa sahaja Malaikat maut akan menjemputnya kembali kepada Yang Esa. Mungkin esok, minggu depan dan mungkin juga tahun hadapan. Memikirkan hal itu, dia dirundung kesedihan. Dia sedih kerana andainya telah ditakdirkan dia akan pergi dalam tempoh terdekat ini, dia sudah tidak dapat sujud kepada Allah Ta'ala, dia tidak lagi dapat berbakti kepada kedua-dua ibu bapanya. Dia juga takut apabila memikirkan adakah cukup amalannya selama ini untuk dihadapkan di hadapan Allah. "Ya Allah kau ampunkanlah segala dosa ibu bapaku, dosa-dosaku, dosa seluruh ahli keluargaku, dosa guru-guruku, dosa sahabat-sahabatku, dosa muslimin serta muslimat. Kau matikanlah aku dalam iman dan Islam," detik hatinya.

********************

"Assalamualaikum, Irna," hati Irna berdegup kencang sebaik sahaja menerima panggilan ibu Iman."Waalaikumussalam, ibu, kenapa ibu, Iman sakit ke?" Irna semakin gelisah apabila terdengar esakan halus dari corong telefon. Dia tahu ibu sedang menangis."Irna, boleh tak Irna datang ke rumah ibu sekarang. Iman, nazak,"Irna segera bertolak ke rumah Iman bersama-sama kedua-dua ibu bapanya. Perjalanan selama sejam lebih itu dirasakan bertahun lamanya. Air matanya tidak berhenti mengalir. Sedaya upaya dia menahan perasaan agar bersabar tetapi dia tidak mampu. Dia tidak mampu untuk memikirkan kemungkinan-kemungkinan yang akan berlaku. Dia masih ingat pandangan Iman sewaktu hari terakhir persekolahan sebelum cuti penggal bermula. Pandangan Iman tika itu memang sukar untuk dimengertikan. Hanya air mata duka yang mengiringi perpisahan mereka saat itu. Kata-kata maaf yang diungkapkan oleh Iman juga masih segar di ingatannya."Irna, maafkan Iman ye. Terima kasih sebab sudi jadi sahabat baik Iman. Irna mesti ingat, walau apapun yang berlaku, Irna mesti tabah. Terima takdir Allah seadanya, dan satu lagi, jangan biarkan hubungan Irna dengan ayah dan ibu terputus seandainya Iman pergi dulu. Satu perkara yang Irna kena ingat, Iman sayang Irna, sayang sangat-sangat,"Irna tidak dapat menahan perasaannya. Dia menangis lagi. Kata-kata Iman tempoh hari betul-betul mengganggu fikirannya.

*****************

"Assalamualaikum," dengan lemah salam diucapkan. Langkah Irna lemah tidak bermaya. Kedatangannya disambut dengan tangisan dan pelukan ibu Iman. Dia dapat merasakan betapa eratnya pelukan itu. Hatinya pedih, jantungnya pula seakan berhenti berdegup.Hanya Allah sahaja yang tahu perasaannya apabila melihat seorang sahabat yang selama ini berkongsi susah senang dan suka duka bersamanya sedang terbujur kaku. Fikirannya ketika itu kosong. Bukan senang untuk menerima kenyataan itu. Kenyataan yang ternyata pahit untuk ditelan. Namun, dia pasrah dan redha dengan takdir Allah. Sebagai hamba Allah yang beriman, dia mesti kuat dan bersabar menghadapi ujian hidup. Kata-kata arwah Iman kembali menerpa ingatannya."Irna, maafkan Iman ye. Terima kasih sebab sudi jadi sahabat baik Iman. Irna mesti ingat, walau apapun yang berlaku, Irna mesti tabah. Terima takdir Allah seadanya, dan satu lagi, jangan biarkan hubungan Irna dengan ayah dan ibu terputus seandainya Iman pergi dulu. Satu perkara yang Irna kena ingat, Iman sayang Irna, sayang sangat-sangat.""Insya-Allah Iman. Irna mesti kuat. Irna mesti tabah dan Irna pun sayangkan Iman. Sayang sangat-sangat," getus hatinya.

************

Arwah Iman sudahpun selamat dikebumikan. Perasaan sedih masih setia bertamu di hatinya. Dia masih ingat betapa susahnya untuk mencium dahi arwah Iman gara-gara air matanya yang tidak henti-henti mengalir. 'Sejuk'. Itulah yang dirasakannya sewaktu mencium dahi arwah buat kali terakhir."Irna," dia tersedar dari lamunan. Ibu Iman di sebelah dipandang sayu. Apalah sangat kesedihannya jika dibandingkan dengan kesedihan seorang ibu yang kehilangan anaknya. Irna dapat melihat tubir mata ibu Iman masih digenangi air jernih."Ya ibu," tangan si ibu digengamnya seerat mungkin."Ibu jumpa surat ni atas meja arwah, untuk Irna," dalam sebak ibu Iman menuturkan kata-kata.Tangannya terketar-ketar semasa membuka lipatan surat itu. Surat terakhir daripada seorang sahabat. Tanpa dapat ditahan, kolam matanya pecah lagi. Bagaikan baru semalam mereka dipertemukan, kenangan mereka bersama masih segar di ingatan.

Buat sahabatku Irna.Assalamualaikum,Iman bersyukur sangat-sangat sebab Allah telah mempertemukan kita, walaupun pertemuan kita hanya sekejap cuma tapi Iman tetap berterima kasih kepada Allah sebab melalui Irna, Iman berpeluang mengenali erti sahabat sejati Irna. Maafkan Iman atas segala kesilapan yang pernah Iman lakukan sepanjang persahabatan kita. Sebenarnya Iman pun dah tak tahu nak tulis apa. Kepala Iman sakit sangat ni tapi Iman tak nak tinggalkan Irna tanpa kata. Kalau boleh Iman nak sangat jumpa Irna. Takut nanti tak sempat. Mungkin sekarang ni Iman dah dipanggil menghadap Ilahi. Kalau boleh, Iman nak tengok Irna sebelum kita berpisah buat selama-lamanya tapi Iman juga nak minta maaf kalau Irna hanya sempat tengok jasad kaku Iman. Bukan Iman nak tapi ingatlah mati itu pasti bagi setiap manusia. Iman harap, Irna akan bersabar. Tolong doakan Iman di sana ye. Sebenarnya, Iman takut sangat Irna. Iman takut mati. Iman takut amalan Iman tak cukup tapi apakan daya Iman, Iman dah tak boleh nak buat apa kalau dah takdir Iman akan pergi dulu. Cuma Iman harap Irna teruskan impian kita untuk jadi wanita solehah. Gunakanlah masa dengan sebaik mungkin. Laksanakanlah ibadah dan perintah Allah selagi masa masih ada sebab kita tak tahu bila sebenarnya ajal maut kita. Ingatlah sahabatku, kematian tidak akan menunggu sehingga seseorang itu bersedia untuk menghadapinya.Buat tatapan Irna, Iman sempat tuliskan lirik lagu nasyid yang kita suka. Hayatilah setiap bait kata-kata yang ada pada lirik ni. Akhir kata doakanlah Iman di sana. Wassalam.





Ketika diri mencari sinar
Secebis cahaya menerangi laluan
Ada kalanya langkahku tersasar
Tersungkur di lembah kegelapan


Bagaikan terdengar bisikan rindu
Mengalun kalimah menyapa keinsafan
Kehadiranmu menyentuh kalbu
Menyalakan obor pengharapan
Tika ku kealpaan
Kau bisikkan bicara keinsafan
Kau beri kekuatan, tika aku
Diuji dengan dugaan
Saat ku kehilangan keyakinan
Kau nyalakan harapan
Saat ku meragukan keampunan Tuhan
Kau sanea rahmat-Nya mengatasi segala
Menitis air mataku keharuan
Kepada sebuah pertemuan
Kehadiranmu mendamaikan
Hati yang dahulu keresahan
Cinta yang semakin kesamaran
Kau gilap cahaya kebahagiaan
Tulus keikhlasan menjadi ikatan
Dengan restu kasih-Mu, oh TuhanTitisan air mata menyubur cinta
Dan rindu pun berbunga
Mekar tidak pernah layu
Damainya hati
Yang dulu resah keliru
Cintaku takkan pudar diuji dugaan
Mengharum dalam harapan
Moga kan kesampaian kepada Tuhan
Lantaran diri hamba kerdil dan hina
Syukur sungguh di hati ini

Dikurniakan teman sejati
Menunjuk jalan dekati-Nya
Tika diri dalam kebuntuan
Betapa aku menghargai
Kejujuran yang kau beri
Mengajarku mengenal erti
Cinta hakiki yang abadi
Tiada yang menjadi impian
Selain rahmat kasih-Mu TuhanYang terbias pada ketulusan
Sekeping hati seorang insanBernama teman

Surat itu dilipat kembali. Matanya basah dengan air mata."Ya Allah, kau tempatkanlah sahabatku dalam kalangan orang-orang yang beriman. Amin," doanya di dalam hati."Semoga Syurga menjadi milikmu, sahabatku. Walaupun pertemuan kita di dunia fana ini telah berakhir, Irna berdoa agar kita dipertemukan kembali di Jannah-Nya. Amin."



petikan dari : iluvislam

26 Jun 2010

~~kick off Perut BergenDang..Faz ^_^~~


Salam Puisi..^_^


huhu...jam menunjukkan 2.30pagi..aku masih xtido2 lagii...tapii sebenarnya baru bgn kol 1230 td..hihih....aiiiisehh...terlepas perlawanan brazil vs portugal tapiii dicover dgn game spain vs chile...bile dah tentunyaa tertido td...skang nih mestiilah perut ngah bergendang rancakk..

tetibe lak terlintass in my mind...cit chatt aku dgn fyra (my opismate) pasal mcmne nak masak sambal udang..hikhikhik..ape lagii den tunjuklah kepakaran den...dgn bg cara2nye....hihih..tu yang kick off Perut BerGendang Faz..actually dah lame nak kick off..tapii masa mencemburuii...cehh waahhh....jadii dengan ini...pagii nih...patikkk merasmikan..Perut BerGendang Faz.^_^ jadiii senang2 nantii meh le jengok2 yerk...tgk pasal makn...waaa...menyanyi lagii perutku ini..oklahh..see u next time....daaaaaa........

wassalam...

25 Jun 2010

NoTa CInta..


"Hari ni, saya menang pertandingan pidato di sekolah. Esok, saya ada lagi pertandingan bahas. Lusa pula, ada persidangan di UIA. Awak jaga diri sementara saya takde ye? Bukan saya tak nak mesej, tapi saya sibuk. Jangan tinggal solat."Hafiz membaca mesej itu dengan perasaan berbunga. Wardah, gadis yang memang disayanginya dari dulu lagi. Wardah, bagi Hafiz memang sesuai dengan namanya. Wardah memang sekuntum mawar nan indah. Harum mewangi. Sukar didekati dan indah di hati.

Namun Hafiz tidak pernah bertemu Wardah. Sekadar mendengar suaranya yang lunak dan bisa menggugat hati. Bukan dia tidak berkeinginan untuk bertemu, namun tempat tinggal mereka sangat jauh. Mereka berkenalan melalui seorang kawan pada dua tahun lepas.
Wardah tersenyum. Selama 2 tahun perkenalan mereka, Hafiz menjadi permata hatinya. Wardah memang seorang wanita solehah. Namun perkenalannya dengan Hafiz menjadi titik tolak perubahannya. Dia lupa makna zina hati yang dia laungkan pada tazkirah di sekolah. Dia lupa pesan ustazah agar jangan bercinta pada usia muda, tambahan lagi untuknya yang masih bersekolah. Apatah lagi dia akan menduduki peperiksaan besar SPM pada tahun itu.
“Wa, aku tengok kau dah lain. Kau dah pandai layan lelaki kan? Aku tahu kau sukakan Hafiz tapi ingatlah Wa, cinta sejati hanya pada Allah,” Ujar Fiza, sahabat Wardah pada suatu hari.
“Fiza, aku kan masih solat? Lagipun kami berpesan-pesan ke arah kebaikan. Seperti yang dianjurkan Islam,” Balas Wardah, agak teruji.

“Aku rasa kau dah salah konsep, Wa. Dah habis ke perempuan kat sekolah ni? Ramai lagi aku tengok yang tudung ‘pakai buka’, berkepit dengan jantan sana sini, kau tak nak berpesan-pesan ke arah kebaikan untuk tu ke Wa? La taqrabuzzina, janganlah kau mendekati zina. Wa!”
“Aku harap kau janganlah masuk campur. Soal zina, tak perlu kau ingatkan aku. Aku dah cukup faham maksud itu. Kami tak pernah bertemu. Macam mana kami berzina?”
“Kau dulu pernah beri tazkirah soal zina hati. Takkan lupa? Bila hati saling mengingati, aku tengok kau dah lalai! Lagipun, Allah larang kita mendekati zina, bukan melakukan zina. Kau belum terlewat untuk bertaubat. Lupakanlah Wa, apa tak cukupkah Allah sebagai kekasih kau? Dia yang menemani kau siang malam, Yang Maha Mendengar setiap luahan hati?”
Wardah terdiam. Namun baginya ungkapan Fiza hanya mencurah air ke daun keladi. Dia ingin Hafiz menjadi miliknya!

Hafiz menikmati makan malamnya dengan lahap. Hari ini kepenatan menjeratnya kerana terlalu sibuk dengan tugas kepimpinan di sekolahnya. Namun, Hafiz bersyukur diberi peluang sebegitu. Dia tidak mengeluh dengan tugasan seperti itu. Baginya, segala-galanya adalah tanggungjawab yang diamanahkan. Dan tugasnya adalah sebagai pelaksana.
Mungkin hari-hari Hafiz tidak seindah ini jika Wardah tidak menemani hidupnya. Walaupun Hafiz menyedari hakikat bahawa mereka menghampiri zina, Hafiz sentiasa terpukau dengan janji manis Wardah bahawa mereka hanya berkawan. Namun perasaannya sukar ditepis sama sekali. Dia manusia biasa yang tidak mampu menafikan perasaan cinta yang mula bertunas dalam hati.
Telefon hafiz berdering.
Pantas Hafiz menggapai telefon bimbit di meja. Panggilan dari Wardah
“Hafiz?”
“Ya, saya,”
“Awak sayang saya?”
“Emm, kenapa awak tanya?”
“Saya tanya sebab nak awak jawab,”
“Wardah, awak perempuan terbaik yang saya kenal. Tak mungkin tiada perasaan cinta saya terhadap awak,”
“Awak cintakan saya?”
“Ya, saya cintakan awak,”
Dan malam itu menjadi saksi antara dua jiwa itu. Sesungguhnya begitulah syaitan merasuki kita, secara terang-terangan ia bukanlah cinta yang hina, namun menjebakkan dua insan itu ke alam yang melalaikan.
“Aku nampak semalam kau keluar dengan Ina?” soal Hafiz curiga. Perbuatan sahabatnya, Aiman, menggugat ketenangan dan kewibawaannya sebagai seorang sahabat karib.
“Jadi?” Aiman seolah-olah mencabar Hafiz.
“Aku tak suka. Perkara tu Allah larang,”
“Hafiz, Hafiz! Mentahnya pemikiran kau. Macam mana pula soal hubungan kau dengan Wardah? Kau ingat aku tak tahu? Habis, yang kau bercinta dengan dia tu? Ada Allah suruh?”
“Aiman, kami bercinta cara Islam. Sekurang-kurangnya lebih baik daripada engkau!”
“Ahh, bercinta secara Islam. Kenapa ramai yang kabur dengan persoalan itu? Bukankah itu tipu daya syaitan. Walaupun aku dengan Ina, aku dan dia tidak hipokrit macam kau! Ketua pengawas apa kau ni? Sebelum kau kata baju orang lain kotor, tengok baju sendiri, itu nasihat aku!” kata Aiman berang sambil berlalu pergi.
Hafiz tertunduk di situ, di sebuah taman berhampiran rumahnya. Dia menundukkan kepalanya. Perlahan-lahan, dia berjalan pulang. Dalam perjalanannya, dia bermuhasabah. Ya Allah, dosakah aku? Aku marah apabila sahabatku menghampiri zina namun aku juga begitu! Aku ke surau namun aku juga menghampiri lembah syaitan. Manusia apakah aku?
Malam itu Hafiz bertahajud. Bermunasabah dan merenungi segala dosa-dosanya. Bagaimana suara Wardah yang mencairkan hatinya, dan bagaimana dia asyik melayari alam percintaan dengan Wardah. Dia senang begitu, bermunajat sendirian dan mengadu pada Allah. Biasanya pada malam-malam begitu masanya dihabiskan dengan menelefon Wardah hingga lewat pagi. Namun malam itu dia selesa menutup telefonnya dan menyerah pada Allah. Malam itu juga dia harus membuat keputusan.
“Eeesh! Mana Hafiz ni! Biasanya dia telefon aku, ni, mesej pun takde! Telefon pulak off! Dia ada perempuan lain ke?” rungut wardah sendirian. Hatinya gelisah. Walaupun jam menunjukkan pukul empat pagi, namun dia setia menunggu Hafiz. Dia mahu tunjukkan pada Hafiz bahawa dia gadis yang sabar, mungkin, Hafiz mempunyai urusan yang perlu diselesaikan.
Tiba-tiba telefonnya berbunyi. Dia menerima mesej daripada Hafiz.
“Wa, jangan tipu saya lagi! Cukup sampai di sini hubungan kita!”
Wardah terkesima. Dia buntu, apa yang Hafiz maksudkan? Perlahan-lahan, dia membalas mesej itu.
“Apa maksud awak? Awak tak sayang saya?”
“Sudahlah Wa. Pergilah dari hidup saya. Saya tak perlukan perempuan macam awak lagi!”
Wardah mula menitiskan air mata apabila mesejnya tidak dibalas. Dia beberapa kali menelefon Hafiz tetapi tidak berjawab. Kali ini dia pasti, Hafiz akan meninggalkannya tanpa sebab!
3 bulan berlalu dengan perit. Wardah sedaya upaya melupakan Hafiz. Setiap hari Wardah memeriksa peti emelnya sejak Hafiz memadam telefonnya. Hafiz pasti akan meninggalkan sesuatu! Hafiz bukan sejahat lelaki lain. Wardah tahu itu semua.
Hinggalah pada suatu hari, Wardah memperoleh berita yang dinanti-nantikan. Terketar-ketar jarinya tatkala membuka emel yang bertajuk ‘Nota Cinta’ itu…
Subject:
Nota Cinta
From:
“Hafiz Haikal”
To:
wardah@yahoo.com
Assalamualaikum...Kehadapan Wardah, mawar yang dirahmati AllahMungkin semasa awak membuka emel ini perasan awak sangat jelik, benci, kecewa dan banyak lagi terhadap saya.Saya faham itu semua, tapi apa saya harus buat, ini saya lakukan semua untuk mencari redha Allah. Saya pun tak tahu nak mula dari mana, tapi saya harap awak faham apa yang saya tulis.Sebenarnya mesej yang saya hantar pada pagi itu memang dirancang. Mesej itu sengaja saya reka untuk saya jauhkan perasaan cinta saya kepada awak. Mungkin awak terkejut dengan sikap saya, tapi ada makna di sebalik semua tu.Sebab utama saya hantar mesej macam tu sebab nak biar awak benci kat saya dan menjauhkan diri dari saya. Kenapa saya nak jauhkan diri dari awk?.. Selama kita menzahirkn rasa cinta dan sayang semenjak tu la hati saya rasa lain. Untuk pengetahuan awak bila saya lafaz sayang dan cinta kepada awak dan awak pula membalasnya saya terasa jiwa saya jauh dari Allah, nafsu syahwat saya naik, rasa ke arah maksiat tu ada walaupun kita tak pernah bersua. Agak remeh kan kalau orang lain baca, tapi untuk saya yang mempunyai iman yg rendah macam2 boleh jadi kat saya. Mungkin awak sebagai wanita tak rasa keadaan begitu tapi saya seorang lelaki memang menyebabkan saya lemah. Saya takut akan Allah, kekadang saya nasihatkan kawan saya jangan buat benda 2 tapi saya buat jugak. Orang pandang saya selalu pakai songkok kat sekolah macam alim, pergi masjid tapi buat benda tu, tak ke saya ni munafik?Saya sedar apa yang saya buat mendukacitakan hati awk. Hati mana yang boleh terima difitnah begitu. Tapi bila saya buat begitu saya juga rasa berdosa sebab memfitnah wanita yang solehah. tapi apa kan daya desakan hati. Awak memang wanita hebat, setiap kali awak menceritakan kejayaan awak memang saya cemburu. Kekadang saya fikir kenapa saya tak boleh jadi macam awak. Tapi saya tetap bersyukur dapat kawan dengan awak. Serius saya katakan awak sahajalah kawan wanita yang paling rapat dengan saya, yang lain cuma kawan biasa, jarang saya berhubung dengan mereka. Untuk terakhir sekali, perasaan cinta dalam diri saya terhadap awak memang tertanam dalam hati saya, sebab awak cinta pertama saya. Saya tak pernah bercinta. Masalah yang saya hadapi sekarang mcm saya katakan di atas tu la. Walaupun agak remeh tapi saya pandang serius terhadap benda ni. Sebab Allah tak redhai sebuah hubungan selain daripada pernikahan. Saya harap dengan penjelasan saya awak akan faham lebih-lebih lagi awak belajar dlm aliran agama. Sekiranya kita ada jodoh tak kan ke mana. Itu janji Allah.
Wassalam..Ikhlas dari hamba yg mencari redha Allah:HAFIZ HAIKAL
Malam itu Wardah bersujud, pada Allah dia serahkan diri… Hari-hari dilaluinya dengan redha, tanpa rasa dendam sedikitpun terhadap Hafiz. Nota cinta Hafiz telah mengubah hidupnya. Hinggalah Wardah memperoleh keputusan cemerlang dalam peperiksaannya dan Berjaya melanjutkan pelajaran dalam bidang perubatan di Universiti al-Azhar, Mesir.
Wardah merenung jauh ke Tasik Titiwangsa yang damai itu. Dilihatnya pasangan-pasangan muda berpegangan tangan tanpa segan-silu. Dia bermuhasabah dalam hati. Andai satu ketika dulu dia hanyut dibuai cinta dengan Hafiz, pasti gelaran doktor pakar mustahil disandangnya. Sejenak dia memikirkan kata-kata Umminya semalam…
“Wa, bila nak menikah? Ummi teringin nak bermenantu,”
Soalan Ummi itu menggegar tangkai hati Wardah. Kenangan yang cuba diluputkannya bertahun-tahun dahulu kembali mengusik. Jauh di sudut hati, Wardah masih mengharapkan Hafiz yang entah ke mana itu. Dengan menarik nafas panjang, Wardah menyahut,
“Sesiapa sahaja yang Ummi carikan, dialah jodoh Wardah,”
Wardah merenung cincin perkahwinan di jarinya. Cantik! Sekali pandang Wardah tahu, suaminya pasti dari kalangan orang berada. Hatinya masih berdebar-debar. Sejak akad nikah tadi, dia masih belum melihat wajah suaminya. Walaupun Hafiz berada dalam hatinya, dia redha. Biarlah, pilihan Ummi pasti yang terbaik buatnya. Wardah memejam mata rapat-rapat, ditahan air matanya dari menitis. Dia ingin menjadi bintang timur buat suaminya. Biarlah dia seorang…
“Wardah Alia binti Syukri, sesungguhnya cinta itu lebih indah melalui sebuah ikatan mulia bernama perkahwinan…” Bisik suaminya, suara yang mendamaikan hatinya.
Wardah membuka matanya, dan menatap wajah penaung jiwanya kini… Hafiz Haikal…



petikan dari : iluvislam.com





03 Jun 2010

mY NEw bOYFren ^_^


salam puisi..^_^


haii..hahahah..title pun dah gempaq kan...hihihi...sajek jerk letak title mcm tu..tapii bile
dipkkan balik..yelah jugak..coz mane pegi saya bawakkan..lau dekat opis sampaii toilet..hihhihi..
(mestilah nanti ilang kot sayangku ni..huhuh...) TO KAK LIZA i dah ade hanset GPS..nak pinjam ka..????hihihi...ok..see u next time..^_^

NOKIA E52 =RM 760

ACCESORIES:

- earphone

-charger

-usb cable

-screen protector (lau xpakaii calar sayang i nih...hihih)

-cover keras(alah look mcm bisnessman tu..)

31 Mei 2010

~~For ResT oF MY Life~~

salam puisi..^_^

For rest Of my Life...laguu nih bile 1st time dgrr pehh..tetarik terus..laguu nihh..bestt..dgrr pun layan jerk...sampaii berangan2 indahnya kalau ade seorang insan bernama lelaki bagii lagu nih dkat den dgn penuh ikhlas hatinya..huahuahuahua...berangan kuat...hihih...insan itu ialah bakal suamiku...huhuhuh...(tapi entah sapelahkan...jodoh pertemuan ajal maut ALLAH yang tentukan..)ehhh3..dah cukup2...hihih...meh kite tgk lirik dia pastu kite layan laguu..meh...^_^ let enjoy......

I praise Allah for sending me you my love
You found me home and sail with me
And I`m here with you
Now let me let you know
You`ve opened my heart
I was always thinking that love was wrong
But everything was changed when you came along
OOOOO
And theres a couple words I want to say
Chorus:
For the rest of my life
I`ll be with you
I`ll stay by your side honest and true
Till the end of my time
I`ll be loving you.loving you
For the rest of my life
Thru days and night
I`ll thank Allah for open my eyes
Now and forever I…I`ll be there for you

I know that deep in my heart
I feel so blessed when I think of you
And I ask Allah to bless all we do
You`re my wife and my friend and my strength
And I pray we`re together eternally
Now I find myself so strong
Everything changed when you came along
OOOO
And theres a couple word I want to say
*Repeat Chorus
I know that deep in my heart now that you`re here
Infront of me I strongly feel love
And I have no doubt
And I`m singing loud that I`ll love you eternally

Repeat Chorus
I know that deep in my heart..


video

29 Mei 2010

My Fren Wedding..^_^

salam puisi..^_^

haii semua...today adalah harii yang bermakne buat sahabatku didie..kawan masa skolah teknik dulu..melangsungkan perkahwinannya...dgn kapt farid..fuuuiyoohhhh..laki dia kapten tu..kawin lalu bawah pedang..huhuh...thnkss to aris nur irma n her hubby sudii amik den kat umah..lau x,xdok den pegii umah ekau didie...huhuh...sempatlah td joke dgn aris..

faz : hahaha..nantii ko kawin lalu bawah ape..??

aris:sengeh jerk...huhuh

faz: lalu bawah parang kot...huhuh..xdelah joke jerk..asalkan..semua ok..insyaallah bahagia rumahtangga..

sempatlah borak dgn aris,membe msa teknik yang dah xjumpe 5thn..uitt..lame tu...aku berborak dgn dia..senang lau kawin nanti dah ade keje tetp then aris cakp zaman skang nih kawin cerai,kawin cerai...aku cakplah..lau semua dah ade..sentiasa igt pada ALLAH,insyaallah bahgia rumahtangga...pastu aku cakplah..bile kite berkawin cinta bertukar menjadi tanggungjawb..tu pandangan aku..cinta tetap cinta..tapi bile seseorang tu dah berkahwin bertukarlah ia kepada tanggungjawab kepada rumahtangga..suami adalah nakhoda rumahtangga..membimbing isterii dan anak2 kejalan yang diredhaii ALLAH..isteri pula membantu suami..susah senang idup rumahtangga bersama..

huhuh...dah mula dah kengkwan aku kawin...huhuh..22thn??dah jadii isteri orang??huhuh..then td mak pegilah 3,4 buah rumah arini...mak cakp..orang dah dtg umah kite..kenelah kite pegi..tahniah kepada mereka..pada aku,aku ade misi dan visi yang perlu aku selesaikan dulu..insyaallah..nak kawin nih pada aku..kene bersedia dari segii rohani dan jasmani..byk persediaan yang perlu dibuat sebelum melangkah ke alam rumahtangga..aku???huhuhu..totally belum bersedia lagii..ahakss...ok2 cukup2...hihih..

ok,dari ape yang den tau..kenelah prepare dari segi agama,pekerjaan tetap..senang cite bile semua dah bersedia..ape lagii jalan daaaa....hihihi...

oklah..malas nak cite panjg..hikhikhik..(padahal dah xde idea dah)hihihi..oklah meh kite tgk picture meh...hihihi....daaaaaaa.......see u next time...^_^










25 Mei 2010

Anda Telah Sedia untuk Bercouple Jika..

Salam dariku..^_^

wink2..nih antara topik yang menarik dan tertarik..bila aku membaca..cuba tgk diri kalian tapii dalam pada msa yang sma aku lihat diriku ni telah bersediakah?? toin..toin..toin..meh kite tgk meh...^_^

#Anda telah sedia untuk bercouple jika..
Niat anda memang untuk berkahwin dengan 'si dia' demi menjaga agama dan akhlak agar sentiasa terpilhara.

Sebaliknya anda belum bersedia untuk bercouple jika..
Niat anda hanya untuk suka-suka atau ingin beseronok-seronok demi melayani kehendak nafsu dan perasaan semata-semata.

#Anda telah sedia untuk bercouple jika..
Sudah 'lepas' ilmu fardhu Ain dan mempunyai tahap pencapaian akademik yang baik dalam pengajian anda atau sebaik-baiknya sudah mempunyai pekerjaan yang tetap.

Sebaliknya anda belum bersedia untuk bercouple jika..
Masih kandas ilmu fardhu Ain.Mengaji Quran pun lintang-pukang dan punya masalah besar dalam pelajaran atau anda penganggur yang masih tercapai-cari pekerjaan..

#Anda telah sedia untuk bercouple jika..
Sudah punya kekuatan dan ketahanan diri untuk tidak terlibat dengan perkara-perkara yang diharamkan oleh agama seperti berdua-duaan di tempat yang sunyi,berpegangan tangan dan melakukan tindakan-tindakan yang membawa kepada ' muqaddimah' zina.

Sebaliknya anda belum bersedia untuk bercouple jika..
Masih sukar mengawal nafsu dan tidak punya keyakinan untuk menahan diri daripada melakukan perbuatan-perbuatan negatif seperti berpegangan tangan,menyentuh dan dot-dot.

#Anda telah sedia untuk bercouple jika..
Sudah istiqamah menjaga solat lima waktu,berpuasa di bulan ramadan dan sedang berusaha sedaya upaya menjadi muslim dalam ertikata yang sebenar.

Sebaliknya anda belum bersedia untuk bercouple jika..
Mengucap dua kalimah syahadah pun belum fasih,solat jarang-jarang,puasa kadang-kadang..aduhai!


petikan dari : Buku Tentang Cinta



Anda belum matang sekiranya..

salam..dariku..^_^

sedikit sebyk apa yangku baca tertarik dengan topik ini..

Anda belum matang sekiranya...:

(1) MENGHABISKAN nilai kad telefon pra-bayar untuk berbual dengan "kekasih" sedangkan wang membelinya daripada kiriman ibu bapa anda..

(2) RELA menunggu berjam-jam,dalam hujan pula untuk melihat gadis yang anda "cintai" melintas jalan sedangkan anda solat secara ekpress (kurang 2 minit untuk 4 rakaat) atau tidak solat langsung!!!

(3) MEMARAHI bahkan snggup menampar adik anda yang tersilap cakap sebaliknya mampu tersenyum sekalipun dimaki hamun atau dihina oleh wanita yang anda minati.

(4) SANGGUP membaca novel cinta yang beratus-ratus muka surat dalam tempoh satu hari,padahal tidak pernah membaca AL-QURAN walaupun satu muka surat setahun!

(5) ASYIK terkenang wajah kekasih yang baru seminit berpisah dengannya tetapi tidak terkenang wajah ibu yang telah berbulan-bulan tidak anda temui.

(6) SUSAH hati jika tidak menerima surat, e-mail atau SMS daripada orang yang anda cintai sebaliknya anda tahu bahawa anda sendiri sudah lama tidak mengirimkan berita,menelifon atau memberi SMS kepada bapa anda di kampung.

(7) Memakai pakaian yang sehabis cantik untuk berdating dengan kekasih sebaliknya hanya memakai senglet atau tidak berbaju langsung ketika solat.

(8) LEBIH byk mengucapkan kalimah ' I LOVE U ' berbanding kalimah zikir seperti :Subahanallah,Alhamdulillah dan Allah hu Akhbar!


Petikan dari : Buku Tentang Cinta-Pahrol mohd juoi

22 Mei 2010

NoMBOR Yg ANda DaiL tiADA dalaM peRkhidMatan..

salam puisi...hihih...nape den tulis status mcm tu..??? nih nak sharelah nih..dah tertonggeng den gelak dgn kakak den...bagaii nak pecah perot..ade ke patut..orang yang kitaorang xkenall sedapp molot entam akk den..kata itu ini..ape lagii..kitaorang dok pakat nyindir2lah...ape lagii..xkenal sedap molot dia jerk cakap...tup2..last dia senyapp..malu sendrii..harapp muke jerk cantik tapii molot LONGKANG...kepada orang berkenaan or sesiape pun...lau nak add orang tu tgk2lah dulu..lau nak cakap orang baik2 xper gak..nih tetibe entam orang..nih cite dekat FB punye hal..FB nh bahaya OOO....panas tu ayatt dia...kesimpulannya...majulah SUKAN tuk NEGARA..ahahaha..iklan jap...

video

ape-ape pun kite layan lagu nih dulu...choww...^_^

TerGeRak KaKi MElangKah..dgn harapaN...

haii..arini kua umah pukul 9.00pagi nak pegii Foto Miami..dengan harapan dapat beli Sony Mp3..koz dalam advertised 10 customers akan dapat belii dengan harga rm99..tapi malangnya..dah abis darii 1st day lagii dah...sadeyy hati..tapii..lain yang nak beli lain yang di belii..hihihi..memandangkan xde backup tok laptop jadi terbelilah external hardisk..my sis belii kamera digital kamera NIKON COOLPIX S220=rm399



enternal hardisk 500GB=rm215


NIKON COOLPIX S220 with free gift..(byk jugak dapat..hihih)

next distination lepas rase kecewa coz xdapat mp3 , pegii summit betol kan my psp yang xleh main game..last cina to bilang.." lu kene upadate firmware baru maa..senang sikit.." kopak duit aku rm10..hihih(berkire skit coz lum gaji)tapi apa mau buat..then dah alang2 ade dkat ctu,lame xde game baru aku pun belilah game FIFA WORLD CUP 2010..(xpenah main pun game bola tapii bedal jerk..hihih)


my new psp game..^_^

Kire hari ni aku berjalan jelah..huhuh..pastu krete yang byk berjasa pada my sis n me(tumpang dua kaki)terpakse masuk klinik jap..buat medical check-up..yelah kang xpasal2 tgh jalan brentii...naaayaaaa OOOO...huhuh..then lepas tu tekak pun haus pe lagii pekena cendol depan masjid..nyum..lega tekak..balik mengecas kan diri tuk keperluan seterusnya..see u next time...daaa...^_^


klik1 dgn kamera baru..wink2..


klik2 lunch time..


lunch time...nyum2..


menggodek game baru..huhuhu


kesesakkan seketika..(byk pulok kete)


menantii penuh kesabaran..

21 Mei 2010

Terbuke piNtU hatiiku..


setelah sekian lame rasenye aku biarkan jerk blog nih...skang nih baru terbuke pintu hatiku nak berblog semula..dan senang cite bg tantik(cantik) lah blog nih...dan add kawan2..biaselah budak baru belajar nak ade blog..^_^

wekend nih...22 mei 2010...hahaha.. plan mau pegii pj jalan tandang with my sister...mau belii mp3..sangap giler aritu balik kg naik bus xde dgr ape2..pehh bosann sehh....jadiii mau jadii yang 10 terawal lah dekat saner..nak belii mp3 rm99 tuuuuuuu.....standard price dekat sony rm159..hihihihih.........chowww bete...hihihi